Saturday, October 14, 2017

SEJARAH AWAL KESULTANAN JOHOR

1. Sultan Mahmud Shah
Sultan Mahmud Shah (memerintah 1488-1511) (mangkat 1528) merupakan Sultan Melaka ke-8 dan terakhir, adalah putera kepada Sultan Alauddin Riayat Shah. Selepas kemangkatan ayahandanya pada tahun 1488, Sultan Mahmud Shah yang masih muda mewarisi Melaka. Selepas kematian Tun Perak pada tahun 1498, Tun Mutahir dilantik menjadi Bendahara Melaka yang baru.

Pada 1510, Sultan Mahmud Shah menyerahkan kuasa sementara pada puteranya, Sultan Ahmad Shah, Melaka. Selepas mengambil balik kuasa, baginda membunuh Tun Mutahir sekeluarga kerana termakan fitnah yang Tun Mutahir cuba merampas kuasa.

Selepas 10 hari mengepung, pihak Portugis berjaya menawan Kota Melaka pada 24 Ogos. Sultan Mahmud Shah terpaksa berundur ke Bertam, Batu Hampar, Pagoh and seterusnya ke Pahang di pantai timur di mana beliau gagal dalam percubaannya mendapat pertolongan daripada negara China.



.
Kemudiannya, Sultan Mahmud Shah berpindah ke selatan dan mengasaskan Kesultanan Johor sebagai pusat dagangan saingan kepada Melaka. Dengan ibu kotanya di pulau Bentan yang terletaknya berdekatan dengan Temasik (Singapura).


Pada tahun 1525, Laksamana Hang Nadim berjaya mengepung Kota A Famosa sehingga pihak Portugis terpaksa membuat catuan makanan dari Goa.

Pada 1526, pihak Portugis membalas dengan seangkatan kapal yang besar di bawah Pedro Mascarenhaas dan memusnahkan ibu kota Bentan. Sultan Mahmud Shah berundur ke Kampar, Riau, Sumatera tetapi anakandanya, Tengku Alauddin Riayat Shah II tinggal dan mengembangkan Johor sebagai sebuah empayar yang berkuasa dan yang mencapai keunggulannya pada abad ke-18 dan ke-19. 

Seorang lagi anakanda Sultan Mahmud Shah, Tengku Mudzaffar Shah, dijemput oleh orang-orang utara untuk menjadi sultan mereka dan baginda mengasaskan Kesultanan Perak pada tahun 1528. Sultan Ahmad Shah, Melaka pula telah dihukum bunuh kerana gagal menawan kembali Melaka.

2. Sultan Alauddin Riayat Shah II
Sultan Alauddin Riayat Shah II merupakan sultan Johor pertama yang memerintah pada 1528 hingga 1564. Nama asalnya adalah Raja Ali dan juga digelar sebagai Raja Alauddin. Baginda merupakan anakanda kepada Sultan Mahmud Shah, sultan terakhir dari Kesultanan Melayu Melaka.

Pada tahun 1540, Sultan Alauddin Riayat Shah II berpindah dan membuka Johor Lama. Baginda telah pergi ke Aru bagi membantu Ratu Aru dari ancaman Acheh. Pada tahun 1564, Sultan Alauddin al-Qahhar dari Aceh telah menawan Aru dan manghalau orang-orang Johor. Kemudian Sultan Acheh telah menyerang Johor Lama dari Aru. Sultan Alauddin Riayat Shah II telah ditawan dan dibawa ke Acheh dan dibunuh di sana dan dengan itu beliau disebut "Marhum Syahid di Acheh".

3. Sultan Muzaffar Shah II
Nama asalnya ialah Raja Muzafar atau Radin Bahar dan seterusnya bergelar Sultan Muzaffar Shah II apabila baginda menaiki tahta sebagai Sultan Johor ke-3 pada 1564-1570.

Sultan Muzaffar Shah II bersemayam di Johor Lama sebelum berpindah ke Seluyut pada tahun 1565. Baginda tidak suka Johor tunduk kepada Acheh. Pada tahun 1568, baginda menghantar tentera membantu Portugis sekaligus mengundang kemarahan Acheh. Pada tahun 1570, baginda mangkat di Seluyut disebut "Marhum Mangkat di Seluyut".

4. Sultan Abdul Jalil Shah I
Nama asal baginda adalah Raja Abdul Jalil dan bergelar Sultan Abdul Jalil Shah apabila menaiki tahta sebagai Sultan Johor ke 4 pada 1570-1571.

Sultan Abdul Jalil Shah I adalah anak saudara kepada Sultan Muzaffar Shah II, Sultan Johor ke 3. Baginda adalah putera Raja Omar atau Sultan Ali Jalla Abdul Jalil Shah II dan Raja Fatimah, adik Sultan Abdul Jalil Shah.

Ketika berusia 8 tahun baginda telah ditabalkan sebagai Sultan, melalui wasiat Sultan Muzaffar Shah II. Sultan Abdul Jalil Shah I mangkat dengan tiba-tiba dan dipercayai mungkin diracun oleh Bendahara Tun Isap Misai (pembesar sultan). Beliau dikebumikan di Seluyut.

5. Sultan Ali Jalla Abdul Jalil Shah II
Nama asalnya ialah Raja Umar. Putera kepada Raja Ahmad bin Raja Muhammad, Terengganu. Baginda berasal dari Pahang.

Memerintah Kelantan sebagai Raja Kelantan daripada tahun 1565 sehingga tahun 1570. Menjadi Tengku Mahkota apabila anakdanya naik takhta sebagai Sultan Abdul Jalil Shah I pada tahun 1570, dan menjadi Sultan Johor apabila anakdanya mangkat pada tahun 1571. 

Pada asalnya pembesar ingin melantik Raja Abdullah, anak Sultan Muzaffar Shah II, Sultan Johor ke-2, tetapi dibantah oleh Raja Fatimah dan mahukan suaminya dilantik sebagai Sultan. Tun Sri Lanang dilantik sebagai Bendahara.

Bergelar Sultan Ali Jalla Abdul Jalil Shah II apabila menaiki tahta sebagai Sultan Johor ke-5 pada 1571-1597.


6.  Sultan Alauddin Riayat Shah III
Nama asalnya ialah Raja Mansur dan bergelar Sultan Alauddin Riayat Shah III apabila menaiki tahta sebagai Sultan Johor ke-6. Baginda adalah anakanda kepada Sultan Ali Jalla Abdul Jalil Shah II, Sultan Johor ke-5 dan baginda bersemayam di Batu Sawar.

Selama 11 tahun Sultan Alauddin Riayat Shah III memerintah di Batu Sawar. Pada tahun 1608 Sultan Alauddin Riayat Shah III berpindah ke Pasir Raja, tetapi Batu Sawar masih berfungsi sebagai pusat pemerintahan. Sultan Alauddin Riayat Shah III bersemayam di Pasir Raja dengan Bendahara Tun Seri Lanang. Sultan Alauddin Riayat Shah III mangkat di Acheh pada tahun 1617.

7. Sultan Abdullah Ma'ayat Shah
Nama asalnya ialah Raja Bongsu dan seterusnya bergelar Sultan Abdullah Ma'ayat Shah, Sultan Johor ke-7 dari 1615-1623  dan bersemayam di Batu Sawar ,Kota Tinggi, Johor.

Beliau adalah putera kepada Sultan Muzaffar Shah dan diangkat oleh Sultan Iskandar Muda, Acheh sebagai Sultan Johor ke7 bagi menggantikan Sultan Alauddin Riayat Shah III, Sultan Johor ke-6 yang dihukum bunuh oleh Sultan Iskandar Muda apabila Acheh menewaskan Johor pada tahun 1615. Sultan Abdullah Ma'ayat Shah dikahwinkan dengan adinda Baginda.

Pada tahun 1618, Sultan Abdullah Ma'ayat Shah berpindah ke Lingga (Daik) dengan meminta bantuan Belanda dan Orang Laut untuk melawan Acheh. Kemudian Sultan Abdullah Ma'ayat Shah menceraikan istrinya yang juga adinda daripada Sultan Acheh Iskandar Muda.

Kejadian ini membuat murka Sultan Iskandar Muda, kerana adik baginda yang dicintainya diceraikan oleh Sultan Abdullah. Baginda memerintahkan pasukannya untuk menghancurkan Batu Sawar, ibukota daripada Kerajaan Johor Lama dan menyerang Pulau Lingga untuk memburu Raja Bujang (anak Sultan Alauddin Riayat Shah III) pada tahun 1623.

Sultan Abdullah Ma'ayat Shah melarikan diri bersama-sama Raja Bujang ke Pulau Tambelan. Sultan Abdullah Ma'ayat Shah mangkat di Pulau Tambelan disebut "Marhum Pulau Tambelan".

8. Sultan Abdul Jalil Shah III
Nama asalnya ialah Raja Bujang dan seterusnya bergerlar Sultan Abdul Jalil Shah III apabila menaiki tahta sebagai Sultan Johor ke-8 dari 1623-1677. Beliau merupakan anak saudara kepada Sultan Abdullah Ma'ayat Shah, Sultan Johor ke7 dan putera kepada Sultan Alauddin Riayat Shah III, Sultan Johor ke-6. Sultan Abdul Jalil Riayat Shah III menubuhkan Jemaah Orang Kaya.

Sultan Abdul Jalil Shah III kekal di Pasir Raja hingga 1673 sebelum bermusuhan dengan Jambi dan seterusnya meletusnya perang antara Jambi-Johor. Sultan Abdul Jalil Shah III melarikan diri ke Pahang dan bersemayam di Pahang selama empat tahun dan mangkat di Kuala Pahang disebut 'Marhum Mangkat di Pahang @ Marhum Besar"

9. Sultan Ibrahim Shah
Nama asalnya ialah Raja Ibrahim atau Putera Raja Bajau dan seterusnya bergelar Sultan Ibrahim Shah apabila menaiki tahta sebagai Sultan Johor ke-9 pada 1677-1685. Beliau merupakan anak Raja Banjau ibni Sultan Abdullah Ma'ayat Shah dilantik sebagai Sultan Pahang di Pahang pada 1677.

Pada 1678, Laksamana Tun Abdul Jamil mengajak Sultan Ibrahim Shah berpindah dari Pahang ke Riau. Sultan Ibrahim Shah cuba untuk membina semula Kota Johor Lama tetapi tidak kesampaian. Sultan Ibrahim Shah mangkat di Pulau Riau pada 1685 disebut 'Marhum Bongsu".

10. Sultan Mahmud Shah II
Sultan Mahmud Shah II (nama asalnya ialah Raja Mahmud) ialah Sultan Johor ke-10 (tahun pemerintahan dari 1685 - Ogos 1699). Baginda ditabalkan ketika berumur 10 tahun. Baginda Sultan Mahmud diputerakan pada tahun 1675. Baginda merupakan keturunan terakhir Raja Fatimah cucu kepada Sultan Alauddin Riayat Shah II iaitu raja pertama yang membuka Johor Lama pada tahun 1530.

Kemuncak kezalimannya ialah membunuh isteri orang besarnya iaitu Megat Seri Rama. Isterinya, Dang Anum yang mengandung sarat itu mengidam buah nangka dalam taman diraja. Apabila baginda tahu akan kejadian itu, baginda dengan zalim atau kebodohannya telah membelah perut Dang Anum bagi melihat betulkah anak dalam kandungan yang mengidam buah nangka raja.

Megat Seri Rama (bergelar Laksamana Bentan) yang balik dari medan peperangan di Linggi atas perintah sultan itu telah dikhabarkan kematian tragis isteri kesayangannya. Bendahara Paduka Raja Tun Abdul Jalil dengan pembesar istana lainnya bersepakat untuk menghapuskan raja. Menurut adat Melayu, seseorang raja boleh diturunkan dari takhta apabila terbukti ia gila atau murtad. Mereka bersepakat dalam musyawarah yang telah diadakan secara tertutup untuk membunuh raja

Manakala Megat Seri Rama mengambil tugas berat untuk menderhaka dan ketika tepat waktunya sultan dijulang juak-juaknya ke masjid untuk sembahyang Jumaat, Megat Seri Rama pun membunuh Sultan yang dianggap gila itu lantas tragedi itu dikenali sebagai 'Sultan Mahmud Mangkat Dijulang'. Kononnya sebelum mati, baginda sempat menyumpah pembunuhnya dan mengharamkan 7 keturunan Megat Seri Rama daripada menjejaki Johor lama itu.

Pada hari Jumaat, Ogos 1699, Sultan Mahmud Shah II mangkat dalam usia 24 tahun, dipercayai ditikam oleh Megat Seri Rama. Akhirny,a baginda lebih dikenali sebagai "Marhum Mangkat Di Julang" atau "Marhum Kota Tinggi". Baginda dimakamkan di Kota Tinggi.

11. Sultan Abdul Jalil IV (Bendahara Abdul Jalil)
Sultan Abdul Jalil IV adalah Sultan Johor ke-11 pada 1699-1720. Sultan Abdul Jalil IV merupakan Sultan pertama dari keturunan Bendahara. Baginda adalah anakanda Tun Habib Abdul Majid iaitu Bendahara kepada Sultan Mahmud Shah II, Baginda juga ialah sepupu kepada Sultan Mahmud Shah II dari sebelah ibu kerana bonda kepada Sultan Mahmud Shah II, Marhum Bakal ialah adik kandung kepada Tun Habib Abdul Majid, iaitu bapa baginda. Baginda dimakamkan di Kuala Pahang dengan gelaran "Marhum Mangkat di Kuala Pahang".

Pada asalnya, baginda ialah Bendahara Paduka Raja Tun Abdul Jalil, dan baginda mengambil gelaran Sultan apabila baginda ditabalkan kerana Sultan Mahmud Shah II tiada meninggalkan waris. Sultan Abdul Jalil IV merupakan Sultan pertama dari keturunan Bendahara.

Sewaktu pemerintahan Sultan Abdul Jalil IV, keadaan agak kucar kacir kerana pembesar-pembesar kerajaan bersikap tamak, khianat dan cemburu, ini memberi peluang kepada Raja Kecil atau Sultan Abdul Jalil Rahmat Shah untuk menyerang Johor.

Raja Kecil menitahkan Laksamana Nakhoda Sekam ke Kuala Pahang membunuh Sultan Abdul Jalil IV dengan menuduh Sultan Abdul Jalil sedang merancang untuk membina kerajaan di Kuala Pahang dan disebut "Marhum Mangkat di Kuala Pahang". Baginda dimakamkan di Kuala Pahang.




Sultan-sultan Johor
Bilangan Sultan Pemerintahan
1 Sultan Mahmud Shah 1511 - 1528
2 Sultan Alauddin Riayat Shah II (Raja Ali) 1528 - 1564
3 Sultan Muzaffar Shah II 1564 - 1579
4 Sultan Abdul Jalil Shah I 1579 - 1580
5 Sultan Ali Jalla Abdul Jalil Shah II (Raja Umar) 1581 - 1597
6 Sultan Alauddin Riayat Shah III (Raja Mansur) 1597 - 1615
7 Sultan Abdullah Ma'ayat Shah (Raja Bongsu) 1615 - 1623
8 Sultan Abdul Jalil Shah III (Raja Bujang) 1623 - 1677
9 Sultan Ibrahim Shah, Johor 1677 - 1685
10 Sultan Mahmud Shah II (Sultan Mahmud Mangkat Dijulang) 1685 - 1699
11 Sultan Abdul Jalil IV (Bendahara Abdul Jalil) 1699 - 1720
12 Sultan Abdul Jalil Rahmat Shah (Raja Kecil) 1718 - 1722
13 Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah 1722 - 1760
14 Sultan Abdul Jalil Muazzam Shah 1760 - 1761
15 Sultan Ahmad Riayat Shah 1761 - 1761
16 Sultan Mahmud Shah III 1761 - 1812
17 Sultan Abdul Rahman Muazzam Shah 1812 - 1819
18 Sultan Hussain Shah (Tengku Long) 1819 - 1835
19 Sultan Ali (Tengku Ali - Anak gahara terakhir) 1835 - 1877
20 Raja Temenggung Tun Daeng Ibrahim (Wangsa Temenggung - Keturunan bangsawan) 1855 - 1862
21 Sultan Abu Bakar 1862 - 1895
22 Sultan Ibrahim 1895 - 1959
23 Sultan Ismail 1959 - 1981
24 Sultan Iskandar 1981 - 2010
25 Sultan Ibrahim Ismail 2010 - sekarang

1 comment:

  1. Did you hear there's a 12 word phrase you can say to your partner... that will induce deep emotions of love and instinctual appeal for you buried inside his heart?

    That's because hidden in these 12 words is a "secret signal" that fuels a man's instinct to love, admire and guard you with his entire heart...

    12 Words Will Fuel A Man's Love Response

    This instinct is so hardwired into a man's brain that it will drive him to work harder than ever before to to be the best lover he can be.

    As a matter of fact, fueling this all-powerful instinct is absolutely essential to having the best possible relationship with your man that once you send your man one of the "Secret Signals"...

    ...You'll instantly find him expose his soul and heart to you in such a way he haven't expressed before and he will recognize you as the one and only woman in the universe who has ever truly fascinated him.

    ReplyDelete